Digitale geletterdheid in de praktijk: leerkracht Rob over Minecraft
Het is van belang dat kinderen al op jonge leeftijd digitaal vaardig worden. Rob van Dael, al 23 jaar een vertrouwd gezicht als leerkracht van groep 7 en 8 op basisschool de Zonnewijzer in Roermond, loopt voorop op het gebied van digitale geletterdheid in het onderwijs. Met een bijzondere interesse in mediawijsheid heeft hij een unieke benadering om technologie effectief te integreren in zijn lessen: het gebruik van Minecraft Education.
“Het mooiste moment voor mij is als ik zie hoe trots de kinderen zijn op hun werk. Dat maakt het allemaal de moeite waard.” - Rob
Minecraft in de klas
Rob’s eerste kennismaking met Minecraft Education kwam via een mailing van APS IT-diensten. Hij ontdekte dat het spel gratis beschikbaar was voor scholen, wat bij veel collega’s onbekend was. Na een positieve ervaring thuis, besloot hij het spel in zijn lessen te integreren. Dit bleek een groot succes. “Het mooiste is de wisselwerking tussen de kinderen. Ze bouwen samen, helpen elkaar en zijn ontzettend betrokken bij wat ze doen.”
Een van de leukste projecten was het bouwen van duurzame steden. Leerlingen werkten samen om voorzieningen te creëren zoals straatverlichting en bioscopen, wat resulteerde in een complete stad. Dit soort projecten bevordert niet alleen de samenwerking, maar maakt ook complexe thema’s zoals duurzaamheid tastbaar en begrijpelijk.
Praktische toepassing van Minecraft Education
Rob gebruikt Minecraft Education in verschillende contexten, vaak gekoppeld aan Wereldoriëntatie (WO) lessen. “Bij thema’s zoals godsdiensten laten we kinderen gebedshuizen en tempels bouwen. Ze kiezen zelf welk bouwwerk ze willen maken en gebruiken bouwkaarten van internet voor inspiratie. Dit stimuleert creativiteit en zorgt ervoor dat leerlingen op een speelse manier leren over verschillende culturen en geschiedenis.”
Robs tips voor leuke bouwkaarten:
De impact op digitale geletterdheid
Minecraft Education draagt bij aan tal van vaardigheden die onder digitale geletterdheid vallen, zoals samenwerking, probleemoplossend vermogen en creativiteit. Rob merkt op dat deze vaardigheden essentieel zijn voor de toekomst. “Veel van de doelen voor digitale geletterdheid kunnen gekoppeld worden aan een les in Minecraft. Het gaat niet alleen om het spel, maar om wat de leerlingen ermee leren.”
Integratie van Minecraft op school
Rob introduceerde Minecraft Education door het eerst zelf uit te proberen. “In de bibliotheek van Minecraft zit een stappenplan om het te leren, inclusief verschillende trainingen. In de klas leg ik eerst de stappen uit, en sommige kinderen snappen het meteen en helpen dan anderen.” In de eerste les mogen kinderen vrij bouwen, waarna er een onderwijsopdracht volgt, zoals over duurzaamheid of godsdienst. “We delen foto’s van het eindresultaat in vergaderingen onder leerkrachten. Succesmomenten delen zorgt ervoor dat andere klassen ook enthousiast worden.”
Door Minecraft op deze manier te integreren, heeft Rob een cultuur van samenwerking en gedeeld leren gecreëerd. Leerlingen leren niet alleen van hem, maar ook van elkaar, wat een diepere en meer betrokken leerervaring bevordert.
Tip: bekijk het webinar over Minecraft Education
Een blik op de toekomst
Rob ziet een belangrijke rol voor technologie in de toekomst van het onderwijs, maar benadrukt ook de noodzaak van balans. “Hoewel digitale tools geweldig zijn, moeten we ook kritisch kijken naar schermtijd en de ontwikkeling van schrijf- en motorische vaardigheden. Het gaat erom een mooie balans te vinden tussen technologie en traditionele lesmethoden.”
Voor leerkrachten die overwegen Minecraft Education te gebruiken, heeft Rob een duidelijk advies: “Gewoon doen! Zoek iemand met affiniteit voor technologie en faciliteer die persoon om de kar te trekken.’’