Na succesvolle pilot aan de slag met Intune
Onderwijsstichting MosaLira wilde zo’n vijf jaar geleden al zoveel mogelijk beheertaken weer in eigen handen nemen. Inmiddels is Microsoft Intune binnen het grootste deel van de stichting uitgerold. Dit na een succesvolle pilot, in samenwerking met APS IT-diensten. “Op deze manier zijn we als organisatie beter in staat om op technologische en onderwijskundige ontwikkelingen in te spelen.”
MosaLira is prima in staat om de IT-infrastructuur in eigen beheer te nemen. De ICT-organisatie van de stichting, met 21 onderwijslocaties in Maastricht, is daar ideaal voor vormgegeven, erkent Andre Limburg. Hij is manager Informatica & Automatisering binnen MosaLira. Limburg: “Wij hebben een bovenschools ICT-team van vijf man, mezelf inclusief. Alle kennis en kunde is hierbinnen aanwezig.”
De voordelen van IT in eigen beheer spreken voor zich, geeft Limburg aan. “Op deze manier zijn we als organisatie veel beter in staat om op ontwikkelingen in te spelen.” Ontwikkelingen die – zeker in het wereldje van onderwijs en ICT – elkaar razendsnel opvolgen.
Lid BIC-netwerk
MosaLira startte in 2007 als één van de eerste onderwijsinstellingen met SharePoint. Met de latere keuzes voor de Azure-cloud en Office 365 werd Microsoft Intune een vanzelfsprekende toepassing voor het eindpuntbeheer.
De keuze voor APS IT-diensten was ook logisch. Limburg: “Ik ben al jarenlang lid van het netwerk voor en door bovenschoolse ICT-coördinatoren (het BIC-netwerk, red.). Daardoor ben ik al lange tijd bekend met APS IT-diensten. We wisten dus dat zij over de kennis en kunde beschikken om ons verder te helpen.” Samen met APS IT-diensten werd er een projectplan opgesteld en kon de Microsoft Intune-pilot van start.
Uitgebreide Intune-pilot
Voor de pilot die binnen MosaLira werd uitgerold, ging de keuze níét uit naar de kleinste onderwijslocaties binnen de organisatie. Er werd bewust gekozen voor de drie grootste scholen van de onderwijsstichting. Limburg: “Hierdoor werden meteen meer dan 300 devices gekoppeld aan Intune. Ook kregen we zo een beeld van de werkzaamheden en tijd die een uitrol per locatie zou omvatten.”
In totaal werden er voor de pilot zo’n 1500 leerlingen-accounts binnen Intune aangemaakt. Limburg: “Leerlingen in groep 1 tot en met 4 kunnen nu veilig inloggen met behulp van een plaatje. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 loggen in met hun eigen account.” Iedere school heeft een eigen leerling-startpagina in SharePoint. Hier vinden ze alles wat ze nodig hebben om te kunnen werken, zoals Basispoort.
Tijd- en plaatsonafhankelijk onderwijs
De Intune-pilot binnen MosaLira verliep redelijk soepel. Probleempjes met printerdrivers, Cito en Wifi werden snel opgelost. De vooraf samen met APS IT-diensten ontworpen en ingerichte autorisatie en beveiliging werkten goed. Vanaf hier kon MosaLira de uitrol van Microsoft Intune verder zelf oppakken.
Zeker met het oog op de corona-uitbraak en de intelligente lockdown vond deze implementatie precies op tijd plaats. “Nu hebben onze leerlingen alleen nog maar een internetverbinding nodig om veilig te kunnen werken. Hadden we nog via onze lokale servers gewerkt, dan was dit echt een stuk ingewikkelder geweest.” Deze frustratie bleef Limburg en zijn collega’s bespaard.
APS IT-diensten nam MosaLira veel uitzoekwerk uit handen. Limburg: “Zonder APS IT-diensten waren we waarschijnlijk nooit zover geweest. De kennis die zij hebben van Intune heeft ons veel tijd en valkuilen bespaard.” Zo heeft APS IT-diensten een “flink steentje bijgedragen” aan veilig tijd- en plaatsonafhankelijk onderwijs binnen onderwijsstichting MosaLira.