Back-uppen: noodzakelijk voor mijn onderwijsorganisatie?

Wat als er een calamiteit is bij Microsoft 365?

Hebben jullie al nagedacht over een ICT-calamiteitenplan of een continuïteitsplan wanneer je applicaties en systemen niet beschikbaar blijken? Microsoft omschrijft in de SLA heel helder wat je kan verwachten wanneer er een calamiteit voordoet en de diensten door Microsoft (tijdelijk) niet beschikbaar zijn.

Een serviceniveau-overeenkomst (SLA) is een overeenkomst waarin de leverancier aangeeft wat je van haar kan verwachten met betrekking tot de diensten. Zo staat in de SLA bijvoorbeeld hoe vaak een dienst niet beschikbaar mag zijn of hoe snel iets geleverd moet worden, zonder dat de leverancier daarvoor een (financiële) vergoeding aan jullie als school verschuldigd is wanneer dat niet wordt gehaald. 

Wij hebben binnen ons contract géén speciale (onderwijs)afspraken met Microsoft over SLA’s. Ook hebben we geen afspraken gemaakt over de Recovery Time Objectives (RTO’s). Dat is de maximale tijd waarin een systeem weer volledig beschikbaar moet zijn na een calamiteit. Jullie maken dus gebruik van de standaard productvoorwaarden en condities van Microsoft die wereldwijd voor iedereen gelden.

Microsoft is heel transparant over al deze voorwaarden en calamiteiten. Via het Health-Dashboard in je admin-center kun je daarom altijd realtime zien of er incidenten zijn (geweest). Lees meer over de beschikbaarheid en continuïteit en hoe Microsoft hiermee omgaat.

SLA-document van Microsoft

Microsoft heeft een speciaal SLA-document die elke maand wordt geüpdatet. Hierin zie je de precieze voorwaarden van de verschillende diensten. Microsoft garandeert bij de meeste diensten* wereldwijd een uptime van vaak minimaal 99,9%. Dit heeft ermee te maken dat ook servers soms herstart of geüpdatet moeten worden.

*Bij Azure is dat nog weleens anders, omdat je hier verschillende applicaties of diensten samen gebruikt en je daarom soms met verschillende SLA’s te maken hebt. Dat kan de daadwerkelijke SLA daardoor iets beïnvloeden.

Gegevens herstellen met Microsoft 365

Microsoft biedt diverse mogelijkheden aan waarmee je gegevens kunt herstellen, zoals een standaard (nood)herstel tot 14 dagen terug. Zo is er ook een standaard bewaarbeleid van toepassing bij verschillende applicaties die varieert tussen de 14-93 dagen. Maar besef je goed: Microsoft stelt in haar voorwaarden dat je zelf aansprakelijk bent voor een back-up van je eigen data! Hoewel Microsoft zelf nooit eerder back-upmogelijkheden heeft gehad, is dit nu wel in ontwikkeling in samenwerking met diverse partners

Leestip

Is een back-up noodzakelijk?

Wat als er belangrijke bestanden verloren gaan door bijvoorbeeld een ransomware-aanval of menselijk foutje? Met een back-up herstel je de data en waarborg je de continuïteit van het onderwijs.
Lees meer

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl