Maak kennis met onze schooladviseurs

Een dag uit het leven van schooladviseur Carmen

Bij APS IT-diensten zetten we ons allemaal volop in om de belangen van het basis- en speciaal onderwijs te behartigen. Maar wat betekent het om scholen te ondersteunen op het gebied van ICT? Carmen van der Aa neemt je graag mee in een dag uit haar leven als schooladviseur.

De regen klettert tegen de voorruit. Ik kijk snel even op de verkeersinformatie en ondanks dat het vrijdagochtend is, brengt het natte weer de snelwegen niet veel goeds. Ik zal het wel zien… radio aan en op naar het uiterste puntje van Noord-Holland.  

De stem van Eva vertelt mij met Belgische tongval dat mijn bestemming is bereikt. Ik parkeer voor de deur van een immens gebouw en loop de trappen van een heus bordes op. Gelukkig is er een receptioniste aanwezig die mij vertelt dat als ik de trappen oploop en op de tweede etage rechtsaf door de klapdeuren ga, ik de kamers van haar ICT-collega’s vanzelf zie.

Boven word ik met koffie verwelkomd en al snel gaat het gesprek over de scholen die deze ICT’er in zijn beheer heeft. De migratie naar de cloud is voltooid en, op een enkeling na, is de overgang naar het ‘nieuwe werken’ eigenlijk best soepel verlopen. Toegegeven dat de lockdown daarbij wel een zetje in de juiste richting heeft gegeven. We spreken af dat er op korte termijn een soort opfristraining gegeven zal worden. Ik geef aan dat zodra ik de agenda van onze trainer heb gecheckt, ik bij hem daarop terugkom.

Op de vraag wat de toekomstplannen zijn en wat er dus op stapel staat voor het komende schooljaar op het gebied van ICT, is het antwoord van deze ICT'er duidelijk: ''Beveiliging staat hoog in het vaandel, in de breedste zin van het woord. Daarom zullen alle investeringen daaraan gelinkt zijn. We gaan kijken naar cloud back-upveilig mailen en wachtwoordmanagement. Maar eerst gaan we over op MFA (multifactorauthenticatie), zowel voor Microsoft 365 als ons LAS. Dat zal best even wennen zijn. We proberen het daarom zo makkelijk mogelijk te maken. We beseffen dat de trein rijdt en dat die niet meer stopt, maar we moeten er ook voor zorgen dat iedereen aangehaakt blijft. Dus dat zal onze grootste uitdaging worden. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde en dat is dat onze data – zowel van leerlingen als van onszelf- veilig is.“

De ICT’er geeft aan dat hij ook nog een vraag heeft. De voorzitter van het College van Bestuur moet steeds via veel omwegen de juiste managementinformatie verzamelen en vraagt met enige regelmaat of daar niet iets voor te bedenken valt. Er is steeds meer data beschikbaar, op verschillende plekken. Het kost daardoor veel tijd om de bronnen telkens opnieuw te raadplegen, de benodigde gegevens eruit te halen en deze samen te brengen. Heeft APS IT-diensten daar niet een oplossing voor?

Ik vertel hem dat wij samenwerken met Synaxion, een leverancier die het Schooldashboard aanbiedt. Met deze applicatie koppel je HR-, leerlingadministratie- en financiële systemen aan elkaar en maak je van deze gegevens volledige rapportages en analyses. Zo zie je dus in één oogopslag alle belangrijke (en benodigde) informatie.

We sluiten het gesprek af met een korte blik op het licentieportfolio. Daaruit blijkt dat deze ICT’er alles goed op orde heeft. Fijn!

In de auto maak ik snel wat korte aantekeningen. Ik zet Eva weer aan en rijd richting het zuiden. Gelukkig is het inmiddels droog. Eenmaal in Utrecht aangekomen, kan ik gelukkig nog net even gezellig mee lunchen met de collega van Servicedesk. Daarna ga ik mijn mailbox te lijf, bel ik de trainer en stem ik met mede-schooladviseur Charles af welke lopende zaken we oppakken. De tijd vliegt en voor ik het weet is er weer een dag voorbij. Ik rijd terug naar huis, het weekend tegemoet! 

Maak kennis met onze schooladviseurs

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl