Van juf naar I-coach: Marie-Josée over haar passie voor ICT
In de rubriek ‘Geef het stokje door aan…’ vertellen mensen uit het onderwijs op welke manieren zij innovatief zijn. Deze keer is het de beurt aan Marie-Josée Couwenbergh: I-Coach van Kindcentrum de Kiezel.
Bang voor techniek is Marie-Josée Couwenbergh nooit geweest. Als kind heeft ze eindeloos veel geklust met haar vader. Apparaten uit elkaar halen vond ze het mooiste wat er is. Tijdens haar eigen basisschooltijd kon ze niets met die hobby onder schooltijd. Ze groeide op in een tijd zonder computers of andere techniek in de klas. Des te gelukkiger is ze met de functie die ze nu heeft. Of eigenlijk: al haar functies. Marie-Josée is namelijk begeleider van zowel het Groeilab (verdiepingsonderwijs) als Doelab (maakonderwijs) op Kindcentrum de Kiezel in Best. In dit blog spreken we haar voornamelijk over haar andere functie: die van I-coach. Marie-Josée: “Ik heb echt een droombaan, waarin alles samenkomt waar ik gepassioneerd over ben. Het is het soort onderwijs dat ik zelf graag had willen hebben.”
Van kralenplank naar programmeren
Op Kindcentrum de Kiezel is er veel aandacht voor interactieve leervormen. De 550 leerlingen steken niet alleen hun handen uit de mouwen in het Doelab, ook tijdens de reguliere lessen gaan ze actief aan de slag. Marie-Josée: “ICT moet altijd een middel zijn om aan een opdracht te kunnen voldoen. En dat kan op eindeloos veel manieren. ICT gaat niet alleen over doen, maar ook over denken. Dat begint al bij de kleuters. Die kun je met een kralenplank de basis van programmeren leren, door ze patronen te laten herhalen. Dit verschilt niet veel van het programmeren met de micro-bit, waar de leerlingen in hogere klassen mee kunnen werken.”
Drie tips om te starten met programmeren in de klas
Studiedag verzorgd door leerlingen
Ondanks haar enthousiasme begrijpt Marie-Josée het ook als collega’s koudwatervrees hebben voor ICT: “Als I-Coach mag je geen betweter zijn. Je moet je kunnen verplaatsen in mensen die ICT een lastig vakgebied vinden. Het is je taak om op een toegankelijke manier uit te leggen wat de mogelijkheden zijn, en te laten zien hoe inspirerend dat is. Een site als App Noot Muis is ook een handig hulpmiddel waar je ideeën opdoet om lesmethodes te verrijken met ICT.“ Het grootste geheime wapen om leerkrachten te enthousiasmeren komt uit onverwachte hoek: de inzet van leerlingen. Marie-Josée: “Vaak zijn leerkrachten onzeker, omdat leerlingen meer digitale vaardigheden hebben dan zij. Wij hebben dat juist omgedraaid en vorig jaar een studiedag met als thema ICT volledig door leerlingen laten invullen. Deze leerlingen maken deel uit van het Best Tech Lab. Eén keer in de week trainen de I-coaches daar leerlingen als ondernemers. De leerlingen worden opgeleid tot I-coach. Zij kunnen de docent ook ondersteunen bij lessen waarbij ICT toepassingen worden ingezet. De veertien leerlingen die we zo hebben opgeleid, hebben de studiedag vormgegeven en alle workshops over ICT verzorgd. “
Geen angst voor ICT
Van de angst voor ICT een kracht maken is sowieso één van de talenten van Marie-Josée. Ze ziet bijvoorbeeld de komst van ChatGPT juist als een meerwaarde in het onderwijs. Marie-Josée: “ChatGPT laat leerlingen nadenken over welke woorden een machine nodig heeft om tot het gewenste resultaat te komen. Dat proces, van het invoeren van kernwoorden en het beoordelen van informatie die dat oplevert, is een mooi uitgangspunt voor een les. Want hoe zorg je ervoor dat je écht antwoord krijgt op een vraag? Ik vind het belangrijk dat leerlingen zien dat informatie binnenhalen makkelijk is, maar dat kennis goed overbrengen een uitdaging blijft.”
Inspelen op verwondering
Goed ICT-onderwijs speelt volgens Marie-Josée in op verwondering: “Niet alleen bij de leerlingen, maar ook bij de leerkrachten. Leerlingen zijn eerder geneigd om iets te proberen dat ze nog niet helemaal beheersen, leerkrachten moet ik soms even over de drempel helpen. Maar het belangrijkste van omgaan met ICT is gewoon aan de slag gaan en dingen proberen. Als je op een open manier aan de slag gaat en verwonderd en nieuwsgierig blijft, gaat er een wereld voor je open. Ik hoop echt dat mijn enthousiasme en dat van de andere I-coaches ervoor zorgt dat de liefde voor digitale toepassingen in het onderwijs als een olievlek wordt verspreid. Ik zie al enorme vooruitgang. Zeven jaar geleden hadden collega’s nog uitleg nodig over hoe het Digibord aan moet, nu zie ik dat de angst en het ongemak voor alles wat digitaal is, is veranderd in enthousiasme en nieuwsgierigheid."
Marie-Josée geeft het stokje door aan Chantal van Schaik. Zij is bekend onder de naam ICT Juffie en is een voorbeeld voor veel I-Coaches vanwege haar passie en enthousiasme voor digitale innovaties in het onderwijs. Lees ook de andere interviews uit de rubriek 'Geef het stokje door aan...'