Spelenderwijs bewust worden van cyberrisico’s
Kinderen bewustmaken van whatsappfraude, phishingmails, online pesten en andere gevaren op het internet? Dat kan met HackShield! Je kunt dit spel gratis spelen met je leerlingen.
Wat is HackShield?
HackShield is een maatschappelijk initiatief en maakt kinderen met een gratis spel bewust van de internetgevaren. Dit is nu nog niet opgenomen in het schoolcurriculum en is daarom een mooie aanvulling die past bij een belangrijk thema, namelijk: digitale geletterdheid. Een onmisbaar onderwerp door de steeds groter wordende rol van het internet in het leven van kinderen. De game, bestaande uit een nu nog achtdelig lesprogramma, biedt het onderwijs een nieuwe manier van leren waarbij kinderen spelenderwijs meer te weten komen over cyberrisico’s.
Melanie Bishop (contractmanager bij APS IT-diensten) en Emily Jacometti (mede-oprichter) van HackShield vertellen over de toegevoegde waarde van de game voor het onderwijs. “Laten we mensen zo jong mogelijk leren wat de cyberrisico’s zijn en hoe je daarmee omgaat. Hoe leuk is het om dat aan de hand van een spel te doen?”
Waarom HackShield?
Cyberrisico’s zijn een steeds groter wordend thema door het toenemend gebruik van internet in het onderwijs, maar ook in het privéleven van kinderen. HackShield is een manier om kinderen op een interactieve en leuke wijze bewust te maken van die risico’s. Volgens Melanie een innovatieve en goede manier: “Niet alleen leerkrachten, maar ook leerlingen moeten zich bewust worden van de gevaren op het internet. Volgens het principe ‘jong geleerd, is oud gedaan’, kunnen kinderen al op jonge leeftijd leren wat die cyberrisico’s zijn en hoe je daarmee omgaat. Door hier spelenderwijs mee te oefenen, raken leerlingen enthousiast en blijft de informatie beter hangen.”
Hoe werkt het spel?
Het spel is een visualisatie van alles wat je kunt tegenkomen op het internet, maar wel verstopt. Emily: “Er zitten karakters in het spel. Zij vertegenwoordigen thema’s. Je hebt bijvoorbeeld Kimi Klepto die van datadiefstal houdt of geldwolf Richy die van alles met geld online doet. De game zelf is gebaseerd op schaken of puzzelen. We gebruiken daarbij de theorie adversarial thinking: we leren kinderen in stappen vooruit te denken, door te experimenteren en fouten te maken. Je kunt in de game zonder consequenties alles doen wat je in het echte leven niet mag doen. Daarnaast geven we ze verantwoordelijkheid, een zogeheten ‘pin’, zoals junior cyber agent. Hiermee proberen we kinderen met hun kennis aan te sporen om ook hun vader, moeder of grootouders bewust te maken van cyberrisico’s.”
Integratie van HackShield in het onderwijs
HackShield biedt een achtdelig lesprogramma dat binnenkort wordt uitgebreid met de thema’s artificial intelligence en ethical hacking. De lessen worden gegeven door de karakters uit het spel, waardoor leerkrachten weinig kennis en vaardigheden nodig hebben om het in te zetten. Emily: “Alle kennis zit verstopt in het spel. De thema’s en leerdoelen delen we alleen met de leerkrachten als handvat. Zij hebben dus een faciliterende rol door tips en tricks met de leerlingen te delen.”
Het is aan leerkrachten om te bepalen hoe zij het spel in hun lessen integreren. Hierbij kan HackShield ondersteunen met gastlessen en trainingen, om zo leerkrachten te helpen bij de integratie van de game in hun lesprogramma en het succesvol toe te passen in de praktijk.
Het doel van APS IT-diensten en HackShield is dat zoveel mogelijk scholen gratis aan de slag gaan met HackShield, zodat zoveel mogelijk kinderen zich bewust worden van de gevaren op het internet.
Toekomstvisie
Naast de uitbreiding van het lesprogramma en een nieuwe update van het spel, staat de ontwikkeling en het onder de aandacht brengen van het maatschappelijke initiatief van HackShield niet stil. Zo organiseren zij ieder jaar het GIGA HackShield event. Hier komen ’s ochtends alle betrokken partners uit verschillende gemeenten, bedrijven en de politie samen. Onder andere wetenschappers leggen dan uit waarom positief stimuleren beter werkt dan straffen. Rond het middaguur komen de meest enthousiaste en fanatieke junior cyber agents aan bod. Dit jaar worden ook nog de best scorende klassen van de scholen die meedoen geselecteerd en met bussen naar het evenement gebracht.
Daarnaast is HackShield momenteel al beschikbaar in drie talen. Daar komen eind dit jaar nog twee talen bij. Emily: “Onze missie beperkt zich niet tot Nederland. We willen alle kinderen wereldwijd toegang geven tot HackShield. De game is nu al in het Engels, Nederlands en Braziliaans-Portugees beschikbaar. Eind dit jaar komen daar Duits en Zweeds bij. Een gebruiker en leerkracht bepalen daarbij zelf in welke taal zij de game spelen of in welke taal zij de tips en tricks krijgen. Er bestaat een grote kans dat we nog verder uit gaan breiden naar andere talen.”
Zelf aan de slag met HackShield?
Meld je gratis aan via de website!