Iets voor jullie?
Benieuwd of MijnRapportfolio ook past bij jullie school? Neem dan vooral een kijkje in de webwinkel. Daar vind je meer informatie over de oplossing.
MijnRapportfolio is een platform waar leerkrachten en leerlingen samen kunnen laten zien hoe leerlingen zich ontwikkelen. In een visueel aantrekkelijke omgeving, die ook in te zien is voor ouders, laten leerlingen zien wie ze zijn, hoe ze leren en hoe ze werken.
Pim van Stiphout stond samen met zijn vader en zus aan de wieg van MijnRapportfolio. Meer dan vijf jaar geleden kregen ze het vertrouwen van één basisschool en was hun week gevuld met regionale bijeenkomsten waar ze andere scholen overtuigden van de voordelen van deze manier van rapporteren. Inmiddels maken meer dan 700 scholen gebruik van dit systeem en groeit het aantal gebruikers explosief. De hoogste tijd dus om te vragen naar zijn eigen rapportcijfers voor MijnRapportfolio. Pim: “Ik ben er trots op dat we tienduizenden leerkrachten hebben bereikt met ons gebruiksvriendelijke en veilige systeem."
MijnRapportfolio geeft het klassieke rapportgesprek een nieuwe impuls. In plaats van tien minuten lang luisteren naar wat de leerkracht over de leerling te zeggen heeft, presenteert de leerling zelf wat er goed gaat en waar nog aan moet worden gewerkt. Ouders, leerlingen en leerkrachten kunnen in één oogopslag zien wat de verschillen zijn tussen de beoordeling die een leerling zichzelf geeft, en hoe de leerkracht die vaardigheid heeft gewaardeerd.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat een leerling vindt dat conflicten oplossen aandacht verdient terwijl de leerkracht daar juist heel tevreden over is. Zo is direct duidelijk wat een nuttig gespreksonderwerp is. Ook biedt MijnRapportfolio veel meer mogelijkheden om ook de scores op de sociale vaardigheden van leerlingen weer te geven. Pim: “Je krijgt echt een beeld van de totale persoonsontwikkeling, en niet alleen van de cijfers. Als een kind bijvoorbeeld trots is op een sportprestatie in het weekend mag daar ook gewoon bewijs van worden geüpload, als dat past bij de leerdoelen. Of een moment in de zomervakantie, waarop een leerling bijvoorbeeld iets durfde te vragen in een andere taal.”
Toen MijnRapportfolio nog in de kinderschoenen stond, kregen we regelmatig de vraag of het verdwijnen van het papieren rapport er ook voor zou zorgen dat een andere traditie niet meer bestaat: een bijdrage aan de spaarpot ontvangen van opa en oma na het laten zien van het rapport. Die zorg bleek al snel ongegrond. Pim: “Ook opa en oma gaan met hun tijd mee en hebben een smartphone of tablet. Ze kunnen dus gewoon blijven meekijken, en anders kan het kind het zelf digitaal aan ze laten zien. Ook is het mogelijk om het Rapportfolio uit te printen.”
MijnRapportfolio is een hulpmiddel om een paar keer per jaar in gesprek te gaan met de leerkracht. Op gelijkwaardige basis, omdat de leerling mede-eigenaar is en zelf een belangrijke rol heeft bij het actualiseren en bijhouden van MijnRapportfolio.
Het voortgezet onderwijs kan sowieso veel leren van het primair onderwijs wat Pim betreft: “Er is daar echt nog een flinke slag te maken met vakoverstijgend werken en op een integrale manier naar de leerlingen kijken. Als ik kijk naar het primair onderwijs en de vernieuwingsdrang, dan kan het voortgezet onderwijs daar nog veel van leren. Ik zie wel dat het verandert, maar het gaat langzaam. Het speciaal voortgezet onderwijs is daar een positieve uitzondering op. Daar wordt veel meer in de lijn van het primair onderwijs gekeken naar het totale beeld van een leerling.”
Natuurlijk denken de bedenkers van MijnRapportfolio waarin alles draait om ontwikkeling zelf ook na over de toekomst. “Wat ik nog zou willen toevoegen is mijn Rapportfolio nóg toegankelijker maken voor kinderen en hun ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Ouders van kinderen uit Oekraïne die momenteel onderwijs volgen in Nederland bijvoorbeeld. Hoe mooi zou het zijn als zij ook hun talenten kunnen laten zien in MijnRapportfolio”.
Ook willen ze van MijnRapportfolio een platform maken waar scholen ook hun eigen kennis, content en ervaring kunnen delen bij het meten en bespreken van de ontwikkeling van hun leerlingen. Een plek waar, op een laagdrempelige manier, kennis kan worden gedeeld over manieren waarop leerlingen en leerkrachten op een inspirerende manier samen kunnen werken aan leerprocessen. De tijd van een rapport met alleen maar cijfers is wat van Pim betreft voorbij: “Lerend vermogen gaat gelukkig niet meer alleen om cijfers, het gaat om hoe en vooral dát je je ontwikkelt. Als je op die manier naar leerlingen kijkt, en ook leerlingen zo naar zichzelf laat kijken, ben je écht bezig met ontwikkeling. Dat zorgt voor een andere dynamiek. Niet alleen tussen de leerkrachten en de leerling, maar ook tussen de ouders en de leerling. Als het aan mij ligt krijgen de leerlingen een nog grotere rol bij het inrichten van MijnRapportfolio. Ze kunnen echt veel meer verantwoordelijkheid aan dan we denken, en zijn zeer gemotiveerd om te laten zien hoe ze leren én wat ze hebben geleerd.”
Benieuwd of MijnRapportfolio ook past bij jullie school? Neem dan vooral een kijkje in de webwinkel. Daar vind je meer informatie over de oplossing.