Computational thinking in de klas
Computational thinking betekent letterlijk: denken als een computer. Het is een vaardigheid waarmee je weet hoe je een probleem kunt formuleren en (creatief) kunt oplossen. Net zoals een computer dat zou doen! Op deze pagina lees je hoe je aan de slag kunt gaan met computational thinking in de klas.
Wat is computational thinking?
Bij computational thinking wordt vaak direct aan programmeren gedacht, maar het is veel breder dan dat! Het is een vaardigheid die je in staat stelt om allerlei problemen op te lossen. Dit doe je door:
- het probleem te formuleren;
- het probleem op te splitsen in kleine, behapbare stukjes;
- de ‘stukjes’ op te lossen, door logisch en creatief na te denken.
Zo kom je op een gestructureerde en innovatieve manier tot oplossingen. Dit klinkt misschien wat abstract, maar denk maar eens aan het volgen van een taartrecept. Het recept deel je op in verschillende stappen en per stap heb je specifieke ingrediënten en benodigdheden nodig. Ook is het belangrijk dat je de instructies nauwkeurig leest en deze goed opvolgt. Dit vereist logisch nadenken. Pas wanneer elke stap op de juiste manier is uitgevoerd, ontstaat er een heerlijke taart. En misschien heb je wel een extra ingrediënt of decoratie toegevoegd, waardoor je creativiteit ook is gestimuleerd.
Computational thinking in de klas
Zowel binnen als buiten het klaslokaal krijgen leerlingen te maken met problemen en uitdagingen. Computational thinking moedigt hen aan om hier logische, innovatieve oplossingen voor te bedenken.
Laat je inspireren
Hieronder vind je hulpmiddelen waarmee je computational thinking kunt stimuleren:
- Micro:bit: een kleine programmeercomputer waarmee leerlingen van alles kunnen maken.
- Scratch: hiermee kunnen leerlingen gratis animaties, spelletjes en muziek maken.
- Minecraft Education: het bekende, creatieve spel waar je lessen zoals rekenen of verkeer goed aan kunt koppelen. Met Minecraft leren leerlingen onder andere om complexe structuren te bouwen en innovatieve oplossingen te bedenken. Het spel is ook beschikbaar voor Google!
- HackShield: gratis interactief spel waarin leerlingen zich bewust worden van internetgevaren door puzzels op te lossen en codes te kraken.
Andere domeinen van digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid bestaat uit vier domeinen, waarvan digitale informatievaardigheden er één is. Lees meer over de andere domeinen: