Één op de drie scholieren kan niet goed overweg met computers
Het internationale instituut Icils voert elke vijf jaar een onderzoek uit naar digitale geletterdheid onder jongeren wereldwijd: hoe goed zijn zij in het gebruik van computers?
De nieuwste resultaten uit het onderzoek laten zien dat veel Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs onder het basisniveau presteren. Maar liefst één op de drie leerlingen heeft moeite met het bedienen van een computer.
Het probleem zit niet in de technologie; Nederlandse scholen hebben vaak goede computers en snel internet. Maar volgens leerlingen en leerkrachten wordt er te weinig tijd besteed aan het leren van praktische computervaardigheden, zoals typen, bestanden opslaan en veilig omgaan met digitale informatie.
Waarom digitale vaardigheden belangrijk zijn
In een steeds digitalere wereld zijn computervaardigheden onmisbaar. Leerlingen moeten leren hoe ze tussen tabbladen navigeren, betrouwbare informatie herkennen en programma’s zoals Word effectief gebruiken. Deze vaardigheden zijn niet alleen handig voor school, maar ook belangrijk voor hun toekomstige baan. Veel beroepen vereisen digitale vaardigheden, zoals e-mailen, werken met software en online onderzoek doen.
Digitale vaardigheden helpen leerlingen ook om veilig en slim om te gaan met het internet, hun privacy te beschermen en online risico’s te vermijden. Dit maakt ze zelfverzekerder en zelfstandiger in de digitale wereld.
Toch scoort Nederland gemiddeld op internationaal niveau, en veel leerlingen halen niet het basisniveau. Dit is zorgwekkend, zeker gezien de goede ict-voorzieningen op scholen. Het probleem is dat er te weinig structureel onderwijs is in digitale vaardigheden.
De toekomst van digitale geletterdheid in de klas
Er wordt hard gewerkt aan verbetering. Staatssecretaris Mariëlle Paul (Onderwijs, VVD) werkt aan nieuwe kerndoelen voor digitale geletterdheid. Vanaf 2025 moeten scholen verplicht aandacht besteden aan deze vaardigheden. Het plan is om deze slim te integreren in andere vakken, zoals het inzetten van ict-tools tijdens wiskundelessen.
Tegelijkertijd komen er steeds meer creatieve en effectieve manieren om digitaal les te geven. Tools zoals Minecraft Education maken leren leuker en interactiever, terwijl HackShield leerlingen leert hoe ze veilig kunnen navigeren in de digitale wereld en omgaan met cybersecurity. Ook Canva for Education is een waardevolle tool. Hiermee kunnen leerlingen makkelijk presentaties, posters en andere creatieve projecten maken. Binnen Canva zit een functie waarmee kinderen spelenderwijs leren werken met AI. Daarnaast bieden we trainingen voor leerkrsachten, zodat zij Canva in de klas op een eenvoudige en effectieve manier kunnen gebruiken.
Deze digitale hulpmiddelen zorgen ervoor dat leerlingen niet alleen hun technische vaardigheden verbeteren, maar ook ontdekken hoe ze technologie kunnen gebruiken in hun dagelijks leven én toekomstige carrière.
Handige hulp: Leerlijnen ICT-basisvaardigheden
Om scholen te helpen met het verbeteren van digitale vaardigheden, zijn er tools zoals de Leerlijnen ICT-basisvaardigheden. Deze leerlijnen maken het makkelijker voor zowel leerlingen als leerkrachten om met digitale vaardigheden aan de slag te gaan.
Met duidelijke leskaarten leren leerlingen onder andere:
- Hoe ze een presentatie maken met tools zoals PowerPoint.
- Hoe ze bestanden opslaan en terugvinden in bijvoorbeeld OneDrive.
- Wat veilige websites zijn en hoe ze omgaan met online privacy.
- De basis van typen, navigeren tussen tabbladen en werken met programma’s zoals Word en Excel.
De leskaarten bevatten heldere uitleg en stappenplannen, zodat iedereen snel aan de slag kan. Met een schoolbrede licentie kan elk klaslokaal deze leerlijnen gebruiken.
Zo leren leerlingen niet alleen handige basisvaardigheden, maar raken ze ook goed voorbereid op de digitale toekomst.
Wil je meer weten over leerlijnen ICT-basisvaardigheden? Lees hier meer.